Angel of Wassenaer

DAGBOEK VAN EEN HERDERSHOND
In dit dagboek van een herdershond staan de belevenissen van onze Oud Duitse Herdershond Angel
Kijk in 't archief, of helemaal onderaan deze web-log, hoe het allemaal in oktober 2004 is begonnen!
Vanaf 1 januari 2007 start Angel's WEB-SITE: www.angelofwassenaer.nl

zaterdag, september 02, 2006

Familiehondendag van K.V. Rijnland

Kynologenvereniging Rijnland organiseert vandaag de familiehondendag 2006 met show en BBQ.
Doordat ik de aankondiging te laat in het krantje zag staan, de inschrijfdatum was dus voorbij, had ik me niet aangemeld. Maar oplettende Leni, waarbij ik begin dit jaar met Angel een paar ringtrainigen heb gelopen, belde me een zondagavond laat op om te vragen of ik me nog wilde in schrijven. Zo zou Angel dan, als stamboomloze hond bij Nederlandse Hondenrassen, ook eens een kans krijgen. Hoe ontzettend attent! (en wat een geheugen!) Leni organiseert ook jaarlijks de grote internationale rassenhondenshow in de Groenoordhallen in Leiden.

Ik heb me om laten praten en vandaag is de grote dag. Het belooft redelijk weer te zijn en die belofte wordt waargemaakt, af en toe komt zelfs even de zon door.
Moet zeggen dat deze show er zeer relaxt aan toe gaat.
Alle honden krijgen een inschrijfnummer en worden vooraf één voor één door de keurmeester beoordeeld. Heel ontspannen sta je dan eigenlijk. Samen rondjes lopen, drie hoekje lopen, netjes staan, tandjes laten zien etc. Op dit moment wordt je dus ook niet gestoord door andere honden, die staan immers niet in de ring.

Angel heeft nummer 3, we zijn al snel aan de beurt. We doen ons best en zijn al gauw klaar. De keurmeester kijkt, keurt en geeft haar verslag door aan de schrijver. Ringmeester Therese heeft de regie verder in handen.

Pas na de middaglunch beginnen de gezamelijke rondjes in de ring.
Natuurlijk eerst de puppen, dan de jonge honden en zo verder. Elke categorie krijgt een eerste, tweede en derde plaats. De eerste plaatsen strijden daarna tegen de best of show 2006!

Margreet, mijn ‘clikerles trainster’, showt haar 2 Australische herdershonden Kick en Cooper. Kick vindt het geweldig en doet Margreet exact na. Margreet draait haar hoofd iets links, Kick rechtop en alert kijkend, draait z’n koppie mee. Wat een magie die twee!
Cooper heeft er iets minder plezier in, maar doet toch wel precies wat er van hem verwacht wordt. Niet verwonderlijk dat Margreet met Kick de 1ste plaats krijgt in de leeftijdsklasse van 2 tot 8 jaar.

En dan zijn de stamboomloze honden aan de beurt. Er loopt nog een prachtige Oud Duitse Herder mee, een zwart-bruine reu van net 10 maanden en al behoorlijk fors.


Laten Angel en ik nu toch tweede worden in deze categorie. Geweldig! Wat doet Angel het leuk!De bruin-zwarte Odh reu Von Eldorado wordt eerste. Tja, zijn ze mooi of niet deze Oud Duitse Herders?
Ik ben bevooroordeeld........maar kennelijk zijn er nog meer die er ook zo over denken.


En uiteindelijk, als alle nummer 1 honden tegen elkaar strijden in de ring, krijgt Kick de titel: Best of show 2006! Kijk ze samen eens staan, jawel, met keurmeester!
Leni, Therese, Margreet en anderen, jullie bedankt voor deze aangename dag. Het was leuk en leerzaam!

Klik op de titel voor een aantal ring foto’s.

PS: En morgenvroeg vertrekken Angel en ik naar Tilburg voor de NODHV show. Wat een weekend hebben we!