Angel of Wassenaer

DAGBOEK VAN EEN HERDERSHOND
In dit dagboek van een herdershond staan de belevenissen van onze Oud Duitse Herdershond Angel
Kijk in 't archief, of helemaal onderaan deze web-log, hoe het allemaal in oktober 2004 is begonnen!
Vanaf 1 januari 2007 start Angel's WEB-SITE: www.angelofwassenaer.nl

donderdag, februari 23, 2006

Ringtraining

Kynologenvereniging Rijnland heeft een groot assortiment cursussen.
Clickerles, een heel scala aan gehoorzaamheidstrainingen, ringtraining, etc. etc.
Elke 2 weken is er een mogelijkheid tot het ‘lopen’ van een ringtraining in “Ons Huis”. Deze lokatie beschikt over een mooie grote zaal. De ringtraining wordt gegeven door zowel Leni als Therese.

Ik stel me voor wat er zoal gaat gebeuren, maar toch...
Die 1ste keer stap ik met kloppend hart naar binnen. “Zou Angel me direct omver trekken bij het zien van al die andere honden? Moet ik alleen maar corrigeren en sjorren?”
Je weet het nooit en ik maak niet meer de fout te denken dat we dit samen wel even zullen doen.
Angel kijkt wat verbaasd rond en gaat keurig naast me zitten tijdens het voorstellen en invullen van de nodige papieren. We zijn wat vroeg voor de training met de laatste groep en kunnen mooi even kijken hoe de andere groep het doet.
Netjes in de rij een rondje lopen, voor sommigen in draf want dan kan het ‘gangwerk’ zo goed bekeken worden. Het ziet er in elk geval heel ontspannen uit.

Dan zijn wij aan de beurt. Onze groep heeft een mooie verscheidenheid aan rassen. Angel lijkt wel een pup tussen een zwarte Bouvier en een Sint Bernard. Er lopen ook Spaniels en een StaffordShire Bull-Terrier.
Tot mijn grote verbazing blijft Angel keurig netjes staan tijdens deze les. Ze loopt netjes mee en als we aan de beurt zijn laat ze zich betasten door eerst Leni en later Therese. Ook de tanden worden keurig getoond, had wat dit laatste betreft ook niet anders verwacht, maar toch....
We krijgen tips hoe we moeten lopen, hoe Angel nu wel of niet moet staan (achterpoten recht) en mogen samen in de zaal een driehoek op tempo lopen. Daarna samen nog eens een recht stuk in ‘draf’ zodat het gangwerk echt goed bekeken kan worden.
Tijdens het wachten en aansluiten in de rij blijft Angel opnieuw keurig staan.
De ‘keurmeester’ zou eens uit een ooghoek zien dat je hond staat te klieren.
Angel geeft daar absoluut geen aanleiding toe en heeft een vol uur netjes staan wachten.
Fantastisch, wat ben ik weer trots op mijn kanjer.


De 2de les kom ik helaas iets te laat, heb me vergist in de aanvangstijd en dacht zelf keurig op tijd te zijn. We kunnen gelukkig meteen achter aansluiten en Angel blijft wederom een vol uur netjes naast of voor me staan. Geen getrek en geen geklier. Heerlijk, al die cursussen leveren nu echt iets op! Voor ons in de rij staat deze keer een prachtige Duitse Dog, die ons af en toe besnuffeld. Angel verblikt of verbloosd niet.
Tijdens ons ‘loopje’ krijg ik tips hoe ik haar riem beter kan vasthouden zodat ze iets voor mij loopt en daardoor natuurlijk beter op valt. Dat gaan we thuis zeker oefenen.
Therese maakt op mijn verzoek een paar foto’s van ons, voor in het dagboek.

Met een dikke glimlach keren we huiswaards. Ik heb weer genoten. Het was een zeer vruchtbare en leuke avond samen!
Met dank aan Leni en Therese voor hun toewijding!

Klik op de titel voor de bijbehorende foto's